Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2014/2015 tanév ökoiskolai beszámoló

Iskolánk, 2009 júniusában nyerte el először az ÖKOISKOLAI címet, és miután 6 évig sikeresen teljesítette az elnyert cím feltételeit, idén pályázni szeretne az ÖRÖKÖS ÖKOISKOLAI cím megnyerésére.

Az ÖKOISKOLAI cím rendkívül nagy büszkeséggel tölti el intézményünk minden tagját, hiszen ez által részesei lehetünk intézményi keretek között egy fenntartható környezettudatos életmód és fejlődés pedagógiájának gyakorlati megvalósításában, a környezet-, és egészségnevelés terén.
Iskolánk „ZÖLD” jellegű tevékenységei kiegészülnek a település fenntarthatóság-központú településfejlesztési akcióival.  Munkánkat támogatja a Szülői Munkaközösség, a Diákönkormányzat, civil szervezetek, a Gyermekekért Alapítvány, cégek és egy-egy helyi magánvállalkozó .

Tevékenységeink a tanév során a fenntarthatóság jegyében

  • A 2014/2015 munkaterv a tantestület által összeállított, felülvizsgált és elfogadott, tanév során megvalósítandó programok tervezete.
  • A tanév második félévének talán legsikeresebb momentuma TÁMOP-3.1.4.C-14-2015-0176 azonosítószámú, a „Természetbe belefér az egész élet” című projekt keretében 12.000.000 Ft vissza nem térítendő támogatás megnyerése volt,  az Új Széchenyi Terv program keretében. A projekt megvalósítása 2015. 05. 18. és 10. 31. között történik a szervezetünknél. A projekt keretében diákjaink ökotáborban, erdei iskolában, egészségnapokon, elsősegélynyújtó és közlekedési ismeretek bővítését szolgáló tanfolyamokon vehetnek részt, majd pedagógusaink szakmai továbbképzései mellett pedig az iskolai életben hasznos, az ökoiskola működéséhez szükséges eszközök is beszerzésre kerülnek.
  • Kiemelt fontosságúak a folyosókon elhelyezett szelektív hulladékgyűjtők, a tejes flakonok különgyűjtése 2009 szeptembere óta.
  • A használtelemek gyűjtése tovább folytatódott 2009 óta
  • Intézményi és települési szinten is egyre népszerűbb, a műanyag palackok szelektív gyűjtése.
  • Az idei tanévben beteg gyerekeknek segítő szándékkal kupakgyűjtésre is sor került, melyet lelkesen folytatunk a következő tanévben is.
  •  Papírgyűjtésre évente kétszer (szeptemberben, és a tavasz folyamán áprilisban) került sor, ami nagyon népszerű diákjaink és szüleik körében. 
  • A tanév során két alkalommal lehetőség nyílt működésképtelen, elektromos hulladék (hűtőszekrény, számítógép, mosógép, hajszárító, mikro stb.) gyűjtésére is.
  • Takarékoskodunk energiával, vízzel, irodaszerekkel.
  • Osztálytermek, folyosók, udvar tisztántartása, a meglévő növényzet gondozása, ápolása, faültetés, cserje ültetés. 
  • Az osztálytermek tisztasági versenyének győztesét félévenként hirdetjük ki. Az idei tanév második félévében a győztes a 6. osztály lett, jutalmukat, a tortát, rendkívül nagy örömmel és büszkeséggel vették át a tanév utolsó hetében.
  •  A téli időszakban nagy hangsúlyt kap a madárvédelem, madáretetés.
  • Októberben megünnepeltük az Állatok Világnapját, kicsiknek-nagyoknak egyaránt érdekes program, amikor is házi kedvencüket a délután során elhozhatják, bemutathatják a társaiknak.
  • A Világtakarékossági nap keretén belül a gyerekek rajzpályázaton vettek részt, igencsak nagy létszámban.
  • Novemberben az egészségvédelmi nap keretén belül, nagyon változatos játékos, sportos programok részesei lehettek a gyerekek. Újdonságnak számított a nap során és hagyományteremtő céllal megrendeztük az iskolai” ALMAEVŐ” rekord felállítását, melyben az intézmény minden egyes tagja (tantestület, diákok, technikai dolgozók), aki almát hozott, adott helyen egy adott pillanatban megevett egy almát egészsége érdekében. Idén ezt 119 fővel sikerült megvalósítani.
  • Decemberben a karácsonyi alkotó délután során természetes anyagok felhasználásával, szülők, nevelők és gyerekek együtt, ötletes dolgokat készítettek, melyekkel megajándékozhatták szeretteiket.
  • Januárban a hagyományos Fekete István hét keretén belül, szellemi és gyakorlati feladatokkal, vetélkedőkkel, versenyekkel emlékezünk meg iskolánk névadójának születési évfordulójáról.
  • Februártól kezdve a második osztály úszásoktatáson vett részt, melyet alapítványunk támogatott.
  • Márciusban a Víz Világnapja alkalmából, önkéntes hatodikos tanulók, érdekes „VIZES KISÉRLETEKET” mutattak be az alsós-felsős gyerekeknek az aulában. A bemutató után, „vizes” akadályverseny és „vizes” szellemi vetélkedő színesítette a napot.
  • Áprilisban a Föld Világnapján hagyományunkhoz híven a 8. osztályos tanulók cserjéket ültettek, ezzel is szépítve iskolánk udvarát. Az elültetett cserjék, fák gondozása diákjaink feladata, ezzel is ösztönözve őket a környezetük védelmének gondozásának fontosságára.
  • Májusban a Madarak –fák napján meghívást kaptunk Naszályra, ahol megismerhettük a nemzetközi jelentőségű vizes élőhelyek védelme (Ramsari-egyezmény) alá tartozó Ferencmajori Halastavak életét szakavatott vezetők segítségével. Teleszkóppal, távcsővel és fényképezőgéppel felszerelkezve indultunk a településünkhöz közel található tavakhoz, ahol a program során megismerkedhettünk a madarak szokásaival, viselkedésével, ezen kívül pedig számos hasznos információt gyűjthettünk be hazánk madárállományáról. 
  • Tanulóink idén is részt vettek a Nestlé Hungária Kft. által 2003-ban elindított helyes táplálkozási szokások és megfelelő mozgásformák kialakítása programján, mely a NUTRIKID nevet viseli. Ennek köszönhetően számos hasznos dolgot kaptunk, többek közt színes munkafüzeteket, tanári oktatóanyagot és egy rajzfilmet, melyek érdekes és hasznos információt szolgáltatnak a kiegyensúlyozott életmód eléréséhez.
  • Diákjaink számos természettudományos versenyre jelentkeztek, ezek közül kiemelném a naszályi Angyalffy Agrártudományi Versenyt, ahol egyéni elméleti és gyakorlati csapatversenyben bizonyíthatták tanulóink tudásukat,a hazai állattenyésztés legismertebb fajainak ismeretéről. Igazán kedvelt volt számukra, hogy a verseny során a gyakorlati részt két tanulmányi kirándulás előzte meg kisebb és nagyobb gazdaságoknál, ahol saját maguk is kipróbálhatták az állatokról való gondoskodást. Előadást hallgattak az agrártörténelemről és megismerhették az állatokat leginkább érintő betegségek fajtáit, kezelési lehetőségeit szakavatott állatorvos által. Nagy örömünkre szolgált, hogy az elméleti fordulóban részt vett 111 tanuló közül, iskolánk hetedik osztályos tanulója került ki győztesként, a csapatversenyben pedig negyedik helyezést sikerült elérnünk.
  • Településünk védőnőjével együttműködve elsősegélynyújtó versenyen is indultak diákjaink, melyet többhetes alapos felkészülés előzött meg, melynek eredményeként a verseny második helyét sikerült megszerezniük.
  • Májusban a gyereknap keretén belül tájfutó versenyt rendeztünk, és a gyerekek által délutáni elfoglaltságként készített újrahasznosított játékokból csapatversenyt rendeztünk. (Pl. kupakokból párkereső játékot, újrahasznosítható, természetes alapanyagokból „felismerő” játékot)
  • A biológia, kémia és földrajz órák tananyagának jelentős részében fontos szerepet kap a környezetvédelem a természettudatos szemléletmód kialakítása.
  • Az osztályfőnöki óra keretén belül, minden évfolyamon, illetve az erkölcstan órák során, törekszünk arra, hogy a gyerekek megértsék a fenntarthatóság elvét, fontosságát. Képesek legyenek értelmezni a globális és lokális emberiség okozta környezeti problémákat, megértsék a nemzeti összefogás jelentőségét a fenntarthatósággal kapcsolatban, illetve rávezetjük őket arra, hogy saját életvitelükkel, hogyan tudnak felelősen cselekedni tekintettel a fenntarthatóság kritériumaira.
  • A Támop-3.1.4.C-14-2015-0176 számú „Természetbe belefér az egész élet” című projekt keretében 12.000.000 Ft vissza nem térítendő támogatás megnyerése, új lehetőségeket adott számunkra. Ennek keretén belül ÖKOTÁBORT szerveztünk a gyerekeknek a Szelidi- tónál, 2015. július 3-7. között. (A program részletes leírása és fotók a mellékletben találhatók.)
  • Szintén a pályázat keretén belül került sor az intézmény épületében és udvarán, 2015. július 3-7. között az iskolában maradt nevelők és iskolarendőr vezényletével, komplex közlekedési ismeretek oktatására. (15 fős alsós és felsős csoport vett részt aktívan az oktatáson.) Nagy örömünkre szolgált, hogy sikerült az iskola számára két új gyermekkerékpárt megvásárolni, melyek összerakását maguk a gyerekek végezték a nevelőkkel, rendőrökkel.
  • Ugyancsak a megnyert pályázat tette lehetővé a helyi védőnő szakszerű vezényletével és nevelőkkel,10 fős gyerekcsoportnak, több napon át tartó elsősegélynyújtó oktatást tartani. Ehhez is rengeteg tárgyi feltételt sikerült beszereznünk a megnyert összegből.(Pl. AMBU SAM  BLS újraélesztő baba, vérnyomásmérő eszköz, kötszerek, rögzítők, vércukorszintmérő eszköz, oktató táblák)

További vállalásaink, amelyek megvalósításra kerülnek a TÁMOP-3.1.4.C-14-2015-0176 számú sikeres pályázatnak köszönhetően 2015. október 31-ig:

  • Iskolazöldítés, a folyosók növényzetének frissítésé, bővítése. Ehhez virágládák virágföld és növények vásárlása.
  • ERDEI ISKOLA a 3.,4.és 5. évfolyam tanulói számára, Szendehely-Katalinpusztán, 2015/2016 tanév első hetében.
  • Mesterséges madárodúk beszerzése, kihelyezése, itatók gondozása. Nem titkolt szándékunk a „Madárbarát iskola” cím megszerzése a közeljövőben.
  • EGÉSZSÉGNAP szervezése október első hetében.(Részletes program a mellékletben)
  •  

Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert az idei tanévben sikerült minden vállalásunknak eleget tenni, sőt erőn felül, a megnyert pályázati összegből további vállalásokra is lehetőségünk volt.

 
 

 

Profilkép



Statisztika

Online: 1
Összes: 76352
Hónap: 1278
Nap: 38